KUNSTZINNIG
PEDAGOGISCH
MEESTERSCHAP
MEESTERSCHAP VOOR MBO EN HBO DOCENTEN
Onze wereld heeft mensen nodig die initiatief nemen, zelfvertrouwen hebben, zich durven uitspreken en hun creativiteit inzetten om problemen op te lossen.
In het onderwijs kunnen we hieraan bijdragen door persoonsvormend onderwijs te geven. Wil je weer de ruimte voelen om met je studenten op een betekenisvollere manier te werken?
Kunstzinnig Pedagogisch Meesterschap, Ontwikkel je als docent én mens
In het traject ‘kunstzinnig pedagogisch meesterschap’ ontwikkel je je als MBO-/HBO-docent op verschillende vlakken:
Je versterkt je pedagogisch handelen tijdens de bijeenkomsten pedagogisch tact, waardoor de verbinding met je studenten sterker wordt
Je vindt je eigen bron van creativiteit (terug) tijdens de kunstlessen, waardoor je ook met je eigen studenten creativiteit weer meer ruimte kunt geven
Je ontwikkelt jezelf als mens en als professional door biografisch te werken, waardoor je steviger kan gaan staan voor wat jou, zin en betekenis geeft. Ook ga je ervaren hoe het is om individueel te leren met een groep, die steun geeft en als een spiegel dient.
Je versterkt je mens- en wereldbeeld vanuit de (onderwijs)filosofie, waardoor je je keuzes in de praktijk kunt onderbouwen en uitleggen.
Je wordt gecoacht bij je persoonlijke leervraag en onderzoek, met een coach naar keuze, passend bij jouw wens. Daarnaast werk je in intervisie groepjes om jouw onderzoek te verdiepen.
Je leert in een drieslag; een eigen leervraag, een onderzoek in jouw praktijk en je krijgt handvatten om zelf met studenten aan de slag te gaan met diverse werkvormen.
We richten ons daarbij op drie belangrijke aspecten:
De bereidheid om je eigen opvattingen los te laten en te onderzoeken;
Vaardigheden om onderzoek te kunnen doen in de praktijk;
Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld.
programma
Binnen het programma werk je vanuit een persoonlijke leervraag. Je doet onderzoek in je eigen praktijk en sluit af met de presentatie van een meesterstuk. Je trekt samen op in een kleine groep collega’s van verschillende onderwijsinstellingen en krijgt les van ervaren (kunst)docenten. Je leert door te ervaren met hoofd, hart en handen, waardoor je ook met je eigen studenten weer makkelijker ‘de hele mens’ betrekt in je onderwijs.
Er zijn acht lesdagen met vijf onderdelen:
Pedagogiek: een praktische pedagogische benadering waarbij de relatie met je student centraal staat in het realiseren van betekenisvol onderwijs. We bouwen op het werk van Max van Manen, Luc Stevens, de zelfdeterminatie-theorie van Deci & Ryan.
Kleinkunst: een serie kleinkunstlessen maakt onderdeel uit van het traject. Tijdens deze lessen ga je aan de slag met jouw lichaam en stem.
Biografiek: Wie ben jij? Wat vind jij belangrijk? En waar komt dat vandaan? Je ontwikkelt jezelf als mens en als professional door biografisch te werken, waardoor je steviger kan gaan staan voor wat jou, zin en betekenis geeft. We gaan aan de slag met het ‘zelfverstaan’ van professor Kelchtermans, door middel van narratieve psychologie en antroposofie.
Filosofie: we verdiepen ons in (onderwijs)filosofie, waardoor je je keuzes in de praktijk kunt onderbouwen en uitleggen op basis van jouw mens- en wereldbeeld. We gebruiken onder andere het werk van Gert Biesta en John Dewey hierbij als uitgangspunt.
Er zijn momenten in te plannen voor: Coaching - 2 individuele coaching gesprekken. Kies zelf je coach aan de hand van je meesterstuk. De intervisie in kleine groepjes plan je zelf met je groepje.
Je levert het bewijs van meesterschap op de volgende manieren:
Je ‘ontwerpt en maakt’ een persoonlijk Meesterstuk op basis van je onderzoek naar een praktijk van bv loopbaan coaching in de eigen school. Een Meesterstuk is een eigen ontwerp, afhankelijk van het gekozen onderzoek, de eigen behoefte en de behoefte op de werkvloer.
Je presenteert je Meesterstuk en de daarbij behorende resultaten van je pilotstudie. Je beantwoordt daarin tevens de vragen over de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling: waar stond ik, waar sta ik en waar wil ik heen? Deze presentatie heeft een kunstzinnige vorm.
Je verzorgt – samen met de groep - een afsluitende presentatie aan het einde van het traject voor een brede groep belangstellenden.
Voor wie is het MEESTERSCHAP programma bedoeld?
De Vrije Hogeschool en Nivoz zijn beiden een stichting met een gedeeld mensbeeld en urgentiebesef voor betekenisvol onderwijs. We brengen onze expertise samen in om docenten in het MBO en HBO te helpen met de vraag; hoe geef ik betekenisvol onderwijs? Dit doen we door middel van kunstzinnig werken, wetenschap en menskunde om zelfontwikkeling, creativiteit en waarde toevoeging aan het onderwijs te realiseren.
PRAKTISCHE INFORMATIE
-
Acht woensdagen: 5/2, 26/2, 12/3, 26/3, 9/4, 16/4, 14/5 en 28/5, coaching is op afspraak.
-
10:00 tot 16:00 uur, lunch is inclusief
-
Vrije Hogeschool,
2e Dorpsstraat 56
3701 AB, Zeist -
We hanteren deze keer een pilotprijs van €2.895,- (we starten bij minimaal 8 deelnemers en max 16 deelnemers).
-
Naast de bijeenkomsten, leeswerk, opdrachten en intervisie .
WIE ZIJN De DOCENTEN?
Sanne Spil verbindt biografisch werken met de onderwijspraktijk. Ze is oud hbo docent, onderwijspedagoog en werkzaam als o.a. biografisch coach bij de Vrije Hogeschool.
Liekje Welten geeft stem aan wie je bent als mens en docent. Ze is theaterdocente, coach en zingt. Ze is als docent en coach werkzaam bij de Vrije Hogeschool.
Martijn Verhagen is filosoof en creatieve duizendpoot. Hij heeft ruime ervaring in het hbo, als docent en onderwijsvernieuwer. Hij is nu werkzaam bij stichting NIVOZ als teamleider Opleidingen en is vanuit die rol dagelijks bezig met een pedagogische benadering van onderwijs in theorie en praktijk.
Merlijn Wentzel heeft veel ervaring met pedagogisch handelen in de praktijk. Ze begeleidt al meer dan 15 jaar de trajecten Pedagogische tact bij NIVOZ en werkt daarnaast als docent pedagogiek op de EMPO, de Educatieve Master Primair Onderwijs.