Mijn portfolio bestaat uit een groeiende verzameling projecten die voortkomen uit langdurige fascinaties voor kunt en onderwijs. Elk project is een poging om onderwijs niet alleen begrijpelijk, maar ook voelbaar en betekenisvol te maken. Zo onderzoek ik in Onderwijsrituelen hoe kinderen zich met denken, voelen en willen kunnen verbinden met de wereld. Niet alleen door abstracte kennisoverdracht, maar via rituele vormen die het pedagogisch hart van het onderwijs aanspreken. Met het boekje en de lessen uit Het grote spiegelbos daag ik scholen uit om technologie niet als vanzelfsprekend te omarmen, maar om kinderen zonder beeldschermen kennis te laten maken met analoog/digitale bouwstenen als licht, kleur, patronen en beweging. En met De vloot van Vaya ontwierp ik een verbindend ritueel voor scholen na de coronasluitingen, waarin de sociale gemeenschap opnieuw vorm kreeg via beeldende verhalen en kunstzinnige opdrachten.
Mijn recente boek, Muzisch Meesterschap, vormt een kernpunt in mijn werk. In dit boek onderzoek ik hoe de muzische activiteiten – vertellen, spelen, maken en delen – kunnen bijdragen aan de pedagogische opdracht van de school. Het is een pleidooi voor leraren als een scheppende mens: leraren die niet alleen lesgeven, maar ook vormgeven, verbeelden en kinderen weten te bezielen. Muzisch Meesterschap is geen methode, maar een uitnodiging tot een muzische houding: een manier van kijken, luisteren en handelen die het alledaagse onderwijs transformeert tot een betekenisvolle ervaring.
In mijn werk stel ik steeds opnieuw de vraag: hoe kan onderwijs kinderen (en leraren) niet alleen toerusten met kennis, maar ook met verwondering, betrokkenheid en verbeeldingskracht? Die vraag beantwoord ik niet met kant-en-klare oplossingen, maar met open vormen, poëtische materialen en interactieve tools.
Mijn praktijk is geworteld in samenwerking met scholen, leraren en kinderen. Ik geloof in co-creatie, in het samen zoeken naar vormen die passen bij de context en de mensen. Elk project is een dialoog, een onderzoek, een artistieke interventie in het onderwijslandschap.
Als artist/educator/researcher ben ik niet op zoek naar antwoorden die het onderwijs fixeren, maar naar vormen die het onderwijs openen. De natuur, de filosofie, de antroposofie, de kunst en de pedagogiek vormen daarbij mijn kompas.
