DE LERAAR ALS MENS: Waarom de relationele kant van onderwijs telt

Onderwijs is geen neutraal vak. Het is een levend proces waarin de leraar niet alleen kennis overdraagt, maar ook als mens aanwezig is. In een prachtig artikel van NIVOZ deelt Sanne waarom onderwijspedagoog Geert Kelchtermans voor haar een inspiratiebron is. Hij benadrukt dat een leraar onlosmakelijk verbonden is met zijn of haar omgeving – met collega’s, studenten en de bredere wereld waarin onderwijs plaatsvindt.

Sanne is coördinator van ons Liberal Arts Life Coachingsprogramma en het kenniscentrum. Ze werkt aan vernieuwende trajecten zoals het 3-Luik Levenskunst in de praktijk, samen met BVS, en het programma Kunstzinnig Pedagogisch Meesterschap met NIVOZ. In al deze initiatieven staat de vraag centraal: hoe kunnen docenten zichzelf als mens meenemen in hun vak? Hoe kunnen ze met meer bewustzijn en creativiteit bijdragen aan een rijke leeromgeving?

Wil je hier meer over lezen? Ontdek het volledige artikel via NIVOZ.

Vorige
Vorige

Zingeving als kompas in een prestatiegerichte wereld

Volgende
Volgende

DWARSLOPERS FESTIVAL 2025: In verbinding. Ik ben omdat wij zijn.